Nationaldagstankar till min ofödda dotter

10368217_10152075773346767_4083946661367395800_n

Inom kort anländer du min efterlängtade dotter. Jag skulle därför vilja ta detta tillfälle i akt att berätta lite om stället du snart kommer till. För idag firas nämligen nationaldag i det land där du kommer födas. Det som även kommer bli din nationaldag. Jag vill därför berätta lite om detta Sverige som format din mamma. Som i så mångt och mycket även kommer forma dig.

Det är ett lustigt ställe på många sätt. Ett ställe där det idag diskuteras om den blå-gula flaggan bör hissas och vem den tillhör. Kan börja med att avslöja en hemlighet. Den tillhör bland annat dig. Och du gör som du vill min älskade dotter men min varma råd till dig är att hissa den stolt. För förr eller senare så kommer du inse att en av de underbara sakerna med denna plats är vi ens har tid och energi att diskutera detta. Vi kan göra det utan att riskera att fängslas eller torteras för hädelse. Och vi kan välja att hissa den. Eller att hissa denna variant som din mamma postar här. Båda är en nämligen kärleksförklaring till detta land som snart är ditt hem.

Det finns så mycket jag skulle vilja berätta för dig om detta ställe och jag måste börja med att erkänna att precis som alla andra platser så har detta ställe fel och brister. De kommer du möta oavsett och du kommer bombarderas med historier om de. Så därför skulle jag just idag vilja ge dig några andra perspektiv.

1. För det första. Du behöver inte vara rädd. Den sjukvård som tar emot dig behöver visserligen förbättras men är samtidigt bland de säkraste i världen. Den har flera gånger räddat livet på både din mormor, din mamma och din syster. Så det är bara att komma när du vill.

2. Du kan se fram emot ett första år fullt av lek, skratt och gott om tid tillsammans med mig och din pappa. Detta ställe erbjuder nämligen den mest generösa möjligheterna i världen för oss tre att ta en paus från allt annat och bara ägna oss åt varandra.

3. Du kommer börja i en förskola som du troligen precis som dina systrar kommer komma hem ifrån kluckandes av skratt och fylld av ny kunskap. Du kommer få möjlighet att i 12 år gå till skolan och sedan vidare till universitetet. Du kommer till ett av de mest generösa välfärdsystem i hela världen. Trots det – eller kanske tack vare det – har du och borde ta dig rätten att ifrågasätta, engagera dig, försöka förbättra och protestera mot sådant du inte tycker om. Du har turen att födas i en demokrati. Det är en möjlighet och ett stort ansvar.

4. Nu när du kommer till oss så är du en del av detta land men också en del av din familj och du tillhör därmed även en nationell minoritet. Du kommer i en omvälvande tid där det finns starka krafter som kommer ifrågasätta din rätt att vara den du är. Vill dock att du ska vila trygg i att de krafter som slåss för din rätt att växa upp trygg i din identitet är betydligt starkare.

5. Slutligen lova mig att aldrig tappa perspektivet att du kommer till en plats dit människor flyr till snarare än flyr ifrån. Lova att aldrig sluta värna om och försöka bidra till detta ställe – för det är bland de finaste på jorden.

Kommentera

